Terwijl de retailer in de afgelopen jaren worstelde met een daling van de omzet, is er bij de online retailers ondanks de crisis een stijging van de verkoop. Het internet wordt dan ook steeds aantrekkelijker voor ondernemers en bestaande bedrijven. Het aantal nieuwe bedrijven in de nieuwe online economie wordt steeds groter.
Voor bestaande bedrijven biedt de handel op het internet meer opportuniteiten om zich van de concurrentie te onderscheiden, maar internet maakt de handel tegelijkertijd ook veel transparanter.
Verwachtingen groei online omzet in 2012
De verwachtingen voor de groei van online omzet in België en Nederland voor 2012 is om en nabij de 103 miljard euro. Het is dus een goede beslissing om nu te investeren in een goede online shop. In 2010 kende de onlineverkoop in Europa maar liefst een groei van 18 procent. Dit jaar verwacht men een online omzet van meer dan 90 miljard euro (+ 13 %). En bijzonder belangrijk; deze trend blijft zich doorzetten zodat men voor 2012 naar verwachting boven de 100 miljard online verkopen zal realiseren.
Verschillende voordelen werken de verkoop via internet in de hand:
• Het gemak waarmee producten met elkaar kunnen worden vergeleken
• Een uitgebreid aanbod
• Op het gemak kunnen kijken en vergelijken vanuit de zetel thuis
• Onbeperkte openingsuren
• Concurrentiële prijzen
Dit alles bepaalt de voortdurende stijging van de online verkoop en omzet.
Ondertussen geven bijna 60 procent van de volwassenen boven de 14 jaar aan via het internet goederen of diensten te kopen. Vorig jaar lag dit aantal 9 % lager.