Zien kopen doet kopen?

Zet je klanten in als marketeer

Klanten zijn geen cash cows!

Waarom

De eerste reacties die ik krijg als ik over 1-1-many begin, is vaak: “Als mensen mijn boodschap al actief delen als ze enthousiast zijn, waarom zou ik daar dan actief wat mee doen?” Om antwoord te geven op dit soort weerstand wil ik eerst een aantal feiten en cijfers delen:

  • Consumenten kunnen een boodschap beter doorvertellen in hun omgeving of een bepaalde scene dan een merk ooit zal kunnen.
  • Uit onderzoek blijkt dat als mensen in een groep elkaar kennen de kans dat ze blijven tot 4x groter is. Ga eens na wat dat voor je retentievraagstuk kan betekenen wanneer je ervoor zorgt (of weet) wie van je klanten elkaar kennen.
  • Meer dan 50% van de internetgebruikers heeft de afgelopen 30 dagen een website bezocht op aanbeveling van vrienden en familie leden (bron: emarketer.com).
  • Een doorsnee lid in een groepsconcept als Groupon werft tot 8 nieuwe leden.
  • De conversie en orderwaarde van mensen die samen online shoppen ligt aanzienlijk hoger dan die van de individuele shopper.
  • De kans op aankoopconversie via referral traffic is 10 x hoger. Daarnaast is referral traffic vaak langer op je site en meer geïnteresseerd.
  • De ‘like’ en ‘retweet’ worden lang niet zoveel gebruikt als wordt gedacht. Het oude vertrouwde e-mailen blijkt nog steeds de meest geliefde methode om een interessant artikel of filmpje door te sturen (bron: onderzoek New York Times).
  • Sommige van je contacten hebben gewoon meer invloed dan anderen. Sommigen zijn ook gewoon meer geneigd om te delen, geef ze de kans om daar wat mee te doen.
  • Komen je meeste bestaande klanten niet via-via?

En hoe moet dit in de praktijk?

  • Consument als lead-generator
  • Consument als marketing- en PR-afdeling
  • Consument als marktonderzoeker
  • Consument als salesafdeling
  • Consument als cocreator
  • Consument als retentiemarketeer
  • Consument als serviceverlener

Bron: Frankwatching.com

http://www.frankwatching.com/archive/2011/10/13/zet-je-klanten-in-als-marketeer/

Tot onze klanten behoren:

(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-19494074-1', {'cookieDomain':'auto'});ga('set', 'anonymizeIp', true);if (!Drupal.eu_cookie_compliance.hasAgreed()){ window['ga-disable-UA-19494074-1'] = true; }ga('send', 'pageview');